Panelekre és buborékokra összpontosítva A vizuális narratíva figyelemre ható eszközeinek működése és csapdái a képregényekben

Main Article Content

Váradi Gábor

Absztrakt

A képregény különös, hibrid művészeti ág és egyúttal olyan médium, mely már elég régi ahhoz, hogy saját tudománya legyen, ahhoz viszont még túlságosan új, hogy a tudományos és művészeti világ is elfogadja más médiumokkal egyenértékűnek. Tanulmányomban a képregény befogadásáról, vizuális és textuális összetevőinek értelmezéséről és arról írok, hogy a képregény mint médium sajátos eszköztárának elemei hogyan irányítják a befogadó figyelmét. A képregény meghatározása után Mike Borkent könyvének (Comics and Cognition, 2023) gondolatmenetét követve a multimodális komplexumok olvasásának jellemzőivel és jellemző csapdáival foglalkozom. A továbbiakban a vizuális és textuális elemek együttes értelmezéséről, továbbá az ezeket rendező képregényes eszközök, panelek és csatornák működéséről, illetve szerepkörük határainak túllépéséről lesz szó, képregényes és más médiumokból származó, de a képregény-olvasás automatizmusait kihasználó példákon keresztül. Tanulmányom utolsó fejezetét pedig a képregény egyik legalapvetőbb eszközének, a szóbuboréknak szentelem.

Article Details

Hogyan kell idézni
Váradi, G. (2024). Panelekre és buborékokra összpontosítva: A vizuális narratíva figyelemre ható eszközeinek működése és csapdái a képregényekben. NCOGNITO - Kognitív Kultúraelméleti Közlemények, 3(2), 92–114. https://doi.org/10.14232/ncognito/2024.2.92-114
Rovat
Articles